Muutoksen tuulet puhaltavat

Digitalisaatio on mullistanut työelämän, markkinat ja kyllä – myös b2b-markkinoinnin. Omat kokemukseni yritysmarkkinoinnin saralla ovat opettaneet, että jos yritys ei pysy kiinni muutoksessa, se jää ketterämpien kilpailijoiden jalkoihin. Siksi jokaisen b2b-markkinoijan kannattaa huomioida digitaalisen markkinoinnin vahvuus ja hyödyntää sitä.
Digimarkkinointi on muuttanut niin yksityisten kuin yritysasiakkaidenkin ostokäyttäytymistä. Siinä missä aiemmin asiakas otti yhteyttä yritykseen ja pyysi yritystä kertomaan tuotteisiin tai palveluihin, nykyään asiakas tutustuu tuotteeseen ja tarkastelee eri toimittajavaihtoehtoja sähköisesti jo paljon ennen ostopäätöksen tekemistä. Kun asiakasyritys on havainnut tarpeen, se tutustuu tarjoomaan ja eri ratkaisuvaihtoehtoihin hakukoneen avulla. Siksi toimiva b2b-markkinointistrategia ottaa huomioon näkyvyyden hakukonetuloksissa, useissa eri kanavissa, esimerkiksi Facebookissa ja Twitterissä näkymisen.

Markkinointitrendit 2021


Markkinointitrendien kannalta vuosi 2021 näyttää erittäin mielenkiintoiselta. Globaalin pandemian myötä nopeasti kehittyneet livelähetykset jatkavat suosiotaan ja niistä onkin moni b2b-markkinoija jo onnistuneesti ottanut kopin. Sosiaalisen median uusiksi arvotrendeiksi ennustetaan neljän c:n kovaa koplaa: Community (yhteisöllisyys), Contactless (kontaktittomuus), Cleanliness (puhtaus) ja Compassion (myötätunto). On mielenkiintoista seurata, miten nämä neljä arvoa lopulta näkyvät vuoden 2021 markkinointitrendeissä!