Yritysmarkkinointi – etänä vai tien päällä?

Markkinoinnin ammattilaisena on tullut tehtyä työmatka jos toinenkin. Onkin ollut melko tyypillistä rakentaa omaa verkostoaan kättelemällä potentiaalisia yhteistyökumppaneita ympäri maan, ellei jopa maailman. Moni työ on kuitenkin siirtymässä etäyhteyksien äärelle, mikä monessa mielessä helpottaa työntekoa ja tekee siitä mahdollisesti myös tehokkaampaa.

Samalla kun etäyhteydet tekevät kaukaisempien yhteistyökumppaneiden tavoittamisen helpommaksi ja ennen kaikkea edullisemmaksi, on pakko miettiä voiko lähiseudun asiakkaiden kanssa luoda yhtä tukevia siteitä kuin ennen. Kasvokkain tapaaminen ja esimerkiksi mahdollinen yhdessä lounastaminen olivat tavanomaisia keinoja hyvien ja kestävien asiakassuhteiden muodostamiseen. Yrityksen edustajalla saattoi olla jokin tietty vakiintunut hotelli Helsingissä ja hänet oli noudettava sieltä lounaalle, joka saattoikin venähtää koko päivän mittaiseksi myyntineuvotteluksi. Kaikki poistuivat paikalta tyytyväisinä ja sopimukset allekirjoitettiin monesti jo seuraavana päivänä.

Vaikka nämä tavat toimia ovat pitkään tuntuneet tutuilta ja turvalliselta, on ajatus kokoaikaiseen etänä työskentelyyn siirtymisestä toisaalta myös jännittävä hyppy tyhjyyteen. Kaikki markkinointi ei tietenkään ole aiemminkaan tapahtunut yksinomaan kasvokkain, mutta esimerkiksi vanhojen asiakassuhteiden ylläpitämiseen on nyt kehiteltävä uusia konsteja. Tämä koettelee ammattitaitoa jopa tervetulleella tavalla ja antaa tilaa uusille ideoille. Ehkä markkinoinnin maailma onkin jo kaivannut tietyn tyyppistä sysäystä uudenlaisten strategioiden suuntaan?

Markkinointi on joka tapauksessa alati kehittyvä kenttä, joten ehkä meidän olisi muutenkin aika luopua joistain pinttyneistä tavoistamme ja pitää silmämme avoimina uusien mahdollisuuksien suhteen. Modernimmalla strategialla voisimme kenties paremmin keskittyä asiakassuhteissamme olennaiseen ja tehdä kauppaa puhtaasti osaamisemme avulla. Se luo yrityksille painetta kehittyä niin hyväksi, ettei ammattilaisilla ole tarvetta matkustaa tapaamaan jokaista edustajaa henkilökohtaisesti kestävän asiakassuhteen luomiseksi.