Yrittäjän jaksaminen on tärkeää

Yksi yrittäjän tärkeimpiä sääntöjä on pitää säännöllisesti huolta omasta jaksamisestaan. Tästä säännöstä moni kuitenkin lipsuu jo heti yrittäjyyden alkuvaiheessa, kun arki yrittäjä on vielä uutta ja innostavaa ja vie kokonaan mukanaan. Oman ja yrityksen hyvinvoinnin kannalta on kuitenkin välillä tärkeää pysähtyä miettimään omaa arkea ja sen rytmitystä: eihän työ vie leijonanosaa valvellaoloajasta tai täytä ajatuksia jatkuvasti? Omaa arkea on hyvä välillä pysähtyä arvioimaan kriittisesti.

Uni ja palautuminen on yksi tärkeimmistä arkeemme vaikuttavista tekijöistä. Jokainen meistä tietää, että ihmisen tulisi nukkua 7-9 tunnin yöunet jaksaakseen. Valvotut yöt tai katkonainen uni vaikuttavat sekä fyysiseen että henkiseen jaksamiseen ja vähentävät seuraavan päivän voimavaroja. Unen laatuun voit kuitenkin panostaa monella eri tavalla. Pidä huolta, että menet nukkumaan sinulle sopivaan aikaan. Kunnioita omaa, luontaista rytmiäsi, jos vain työaikasi sen sallivat. Tuuleta makuuhuone ja malta laskea sen lämpötilaa asteella tai parilla: viileässä nukkuu sikeämmin. Rauhoita ilta omaksi rauhalliseksi hetkekseen rutiineilla, esimerkiksi iltateellä, venyttelyllä ja kirjan lukemisella.

Ruoka on toinen tärkeä tekijä, joka vaikuttaa arkeemme. Meidän on pakko syödä, että jaksamme, joten miksi emme söisi ravitsevaa ja maukasta ruokaa? Ruoan laittoon ja esillepanoon on mukava keskittyä ja hiljentyä sen äärelle. Kivinen mortteli on omiaan yrittien huolelliselle valmistelulle ja laadukas painekattila valmistaa hiljalleen muhennoksen, jossa yrtit ja kauden tuoreet vihannekset pääsevät oikeuksiinsa. Kata ruoka myös arkisin kauniisti, jolloin ruokahetkestä tulee erityinen. Hotkiminen aiheuttaa monia vaivoja, joten keskity syömään rauhallisesti ja huolellisesti pureskellen.