Kasvua b2b-markkinoinnilla

B2b-markkinointi on tärkeä osa-alue, johon jokaisen yrittäjän tulisi kiinnittää huomiota. Mitä aikaisemmin perehdyt yrityksesi yritysmarkkinointiin, sitä suurempaa kasvua tulet huomaamaan jo vuosineljännesten tasolla. Koska aloittelevan b2b-markkinoija ei välttämättä tiedä, mistä lähteä liikkeelle, on tämä postaus kirjoitettu vastaukseksi useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Mistä tiedä, mitä asiakkaani minusta haluavat?

Jotta b2b-markkinointi olisi tehokasta, sinun tulee olla tukevasti kartalla siitä, mitä asiakkaasi sinulta haluavat. On siis tehtävä laajamittainen selvitys juuri sinun asiakaskuntasi tarpeista, haluista ja asenteista, jotta osaat kohdistaa markkinointiviestinnän juuri oikeaan yleisöön juuri oikealla tavalla. Selvitä siis, millainen nykyinen asiakaskuntasi on: käy läpi asiakastietokannat, tutki asiakastietoja ja kirjoita ylös, millaiset yritykset ostavat mitäkin tuotetta tai palvelua, kuinka usein ja millaisiin tarpeisiin he sinua tarvitsevat. Tämän tehtyäsi voit jakaa asiakkaat ryhmiin. Ryhmien koot ja heidän yritykseesi käyttämät rahat kertovat sinulle, mihin ryhmään sinun kannattaa ehdottomasti panostaa. Jaottelu voi myös tuoda esille uusia asiakasryhmiä, joita et ole vielä tavoittanut markkinointiviesinnälläsi. 

 

Miten saan asiakkaani kiinni? 

Kun ihmiselle tai yritykselle tulee jokin ongelma, johon he etsivät ratkaisua, alkaa tiedonkeruu sopivasta ratkaisusta. Tietoa lähdetään nykyään etsimään lähes poikkeuksessa Googlesta, joten Googlen hakukoneoptimointi on olennainen osa asiakkaiden tavoittamisessa. Ota selvää Googlen tarjoaman palvelun avulla, millä hakusanoilla palveluitasi etsitään, jotta osaisit kohdentaa markkinoinnin juuri heille. 

Muista myös, että b2b-asiakkaat ja heidän ostopäätöksensä poikkeaa olennaisilta osin b2c-asiakkaista. Yrityksisä ostopäätökset tehdään usein laajan asiantuntijaverkon kesken, jolloin neuvotteluita ostosta ja tarjouksista käydään usean ihmisen ja osaston kesken. Yritykset eivät myöskään tee heräteostoksia ja yritysten on tärkeää voida perustella, miksi tuotteen hankkiminen on perusteltua ja miksi siihen on tarpeen käyttää resursseja.